Öğrenci Topluluğu ve Ders Notları

Öğrenciler Platformu

REKLAM ALANI

18 Nisan 2017 Salı

Divan Edebiyatında Akımlar: Yerlileşme Akımı (Mahallileşme Cereyanı)


Yerlileşme Akımı (Mahallileşme Cereyanı)

Son çalışmalar Türki-i Basit akımının, Mahallileşmenin bir başlangıcı olduğunu göstermektedir. Divan şiirinde İstanbul şivesine ve İstanbul tabiatına daha fazla yaklaşmak amacı güden Mahallileşme Akımı, ilk önce Baki’de görülmüş, 18. yüzyılda en güçlü örneklerini Nedim’le verdikten sonra , 19. yüzyılda Enderunlu Vasıf bu akımı genişletmiştir. Yerlileşme; şuurlu ve düzenli bir akım değildir. Yüzyıllar geçip şairlerimiz İstanbul’a ısındıkça bu kendiliğinden olmuştur. Divan edebiyatının soyut anlayışı içinde İstanbul’un manzaralarına, insanlarına ve başka özelliklerine yer ayırmak oldukça zordur ve arzu edilen genişliği hiçbir zaman bulamamıştır. Mahalileşme, gittikçe daha güzel ve daha canlı bir İstanbul halk diline yaklaşan sadelik isteği ile birlikte görülür. 18. yüzyılda, bilhassa Nedim’den sonra İstanbul yaşayışından alınmış konu ve temalar çoğalır. İstanbul’un türlü semtleri, köşkleri, eğlenceleri, aşkları, insan çehreleri yalnız mesnevilerde değil, şarkı, gazel hatta kaside nesiplerinde en çok da şehrengizlerde görülmeye başlanır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder