Öğrenci Topluluğu ve Ders Notları

Öğrenciler Platformu

REKLAM ALANI

7 Mayıs 2017 Pazar

Tekerleme


Tekerleme

Daha çok, çocuk geleneklerinde yer alan ses ve sözcük benzerliğine göre sıralanan, söyleyeni belli olmayan ürünlerdir. Masal tekerlemeleri, oyun tekerlemeleri ve tören tekerlemeleri olarak üçe ayrılırlar.

Tekerleme örnekleri
Hakkı hakkının hakkını yemiş. Hakkı Hakkı’dan hakkını istemiş. Hakkı Hakkı’ya hakkını vermeyince Haklı da Hakkı’nın hakkından gelmiş. Yağmur yağarsa raylar ıslanır, yağmur yağar saraylar ulanır.

Masal tekerlemesi örneği
“Bir varmış, bir yokmuş. Evvel zaman içinde, kalbur saman içinde, ben çok çok küçükmüşüm. Azığımız azmış, anam kızmış. Dedem eşikte, ninem beşikteymiş. Anam dedem ağlar dedemi sallarmış, ninem ağlar ninemi sallarmış. Bu sırada bir ses gelirdi tavandan, ben tavana çıkardım. Orada bulurdum bir sandık. Açardım sandığı, içinde kırk anahtar. Alırdım elime birini sarıdır diye, bir kapıya varırdım yalıdır diye, açardım kapıyı aradığım yer buradır diye, bir hasır çıkardı karşıma, basardım üstüne halıdır diye, halı uçmaya başlamaz mı! Uçardım uçardım, bulut oluklardan su içerdim, ilden ile göçerdim, lale sümbül biçerdim. Sulu yerde kavun karpuz, susuz yerde peynir ekmek yerdim. Yerdim ama dedem bir ağlardı, bir ağlardı, şaşardım, çağırırdım arap bacıyı, başlardı dedeme bir masal anlatmaya, evvel zaman içinde kalbur saman içinde, develer tellalken eski hamam içinde, hamamcının tası yokmuş, külhancının baltası yokmuş, yalanların, uyduranların da arkası çokmuş. Eski zamanların içinde bir padişahla üç oğlu yaşarmış büyük bir ülkenin birinde..”

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder