Öğrenci Topluluğu ve Ders Notları

Öğrenciler Platformu

REKLAM ALANI

17 Mayıs 2017 Çarşamba

Koşuk


Koşuk

“Sığır” denilen sürek avları sırasında söylenen şiirlere verilen isimdir.
Dörtlüklerle söylenmiştir.
Hece ölçüsü kullanılmıştır. Yiğitlik, aşk, tabiat, hasret, doğa güzelliği, savaş gibi konular işlenmiştir.
Kafiye düzeni “aaab, cccb, dddb...” şeklindedir.
Bu tür daha sonra halk edebiyatındaki “koşma”nın karşılığıdır.

Kanı akıp yoşuldu
Kabı kamug teşildi
Ölüg birle koşuldu
Toğmuş küni uş batar

Günümüz Türkçesiyle
Kanı akıp boşandı
Derisi baştan deşildi
Ölülerle bir oldu
Doğan güneş işte batıyor
* * *

-----------------------------------------------------


1
Kızıl sarıg arkaşıp
Yipgin yaşıl yüzkeşip
Bir bir kerü yörkeşip
Yalnguk anı tanglaşur
2
Karvı çuvaç kuruldı
Tugum tikilip uruldı
Süsi otun oruldı
Kançuk kaçar ol tutar
3
Yıglap udu artadım
Bagrım başın kartadım
Kaçmış kutug irtedim
Yagmur kipi kan saçar

Günümüz Türkçesiyle
1
Kızıl ve sarı art arda yerden bitiyor
Mor ve yeşil yüz yüze geliyor
Ve bir birlerine sarılıyorlar
İnsan hayretler içinde kalıyor
2
Yuvarlak otağım kuruldu
Tuğum dikildi ve vuruldu
(Düşman) askeri ekin gibi biçildi
Nasıl kaçar (asker) onu tutar
3
Ardından ağlayıp mahvoldum
Bağrımın yarasını deştim
Kaçmış mutluluğu aradım
Yağmur gibi kan saçıyor

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder