Öğrenci Topluluğu ve Ders Notları

Öğrenciler Platformu

REKLAM ALANI

19 Nisan 2017 Çarşamba

Nedim (1681 - 1730)



Nedim (1681 - 1730) 

İstanbul’da doğmuştur. Asıl adı Ahmed’dir. İyi bir öğrenimin ardından çeşitli medreselerde Müderrislik yapmıştır. Nevşehirli Damat İbrahim Paşa tarafından korunan Nedim, şiirleriyle devlet büyüklerinin ve özellikle de III. Ahmed’in takdirini kazanmıştır. Patrona Halil isyanı sırasında ölmüştür. Nedim, Lale Devri denilen zevk ve eğlence döneminin şairi olarak yaşamış ve yaşadıklarını şiirleştirmiştir. Dilde ve nazım biçimlerinde yenilikler denemiş, İstanbul’un eğlence dünyasını yansıtmıştır. Dış dünyada gördüklerini, gözlemlediklerini izlenimleriyle birleştirerek bir bakıma resimleştirmiş, Divan şiirine renk ve canlılık getirmiştir. Çağının güncel yaşantısını şiirleriyle çok iyi yansıtan Nedim’in kullandığı dil, dönemin İstanbul dilidir. Şiirlerinde halk dili ve söyleyişlerini de sıkça kullanmış, hece ölçüsüyle bir türkü yazmıştır. Birçok şairi etkilemiştir.
“Mahallileşme Akımı”nın temsilcisi olan sanatçı edebiyatımızda şarkının da ilk örneklerini ortaya koymuştur. Divan şiirinin büyük şairlerinden biri sayılmaktadır. Münacaat, naat gibi dini kasideler yazmamış, hep din dışı konularda şiirler yazmıştır. Divan şiirinin yerli ve gerçekçi bir havaya bürünmesini sağlamıştır. En başarı olduğu türler gazel ve şarkılardır. Patrona Halil İsyanı sırasında (1730) ölmüştür. Nedim şiirlerini Divan’ında bir araya getirmiştir.

Örnek 1:

Nedim’le Fuzûli’yi karşılaştıran aşağıdaki yargılardan
hangisi yanlıştır?

A) Nedim, şiirinde günlük hayatı yansıtmış; Fuzuli ise bundan kaçınmıştır.
B) İkisi de kasideden çok gazelde başarılı olmuştur.
C) Fuzuli tasavvuftan esinlenmiş, Nedim tasavvufla hiç ilgilenmemiştir.
D) İkisinde de dil, çağdaşlarına göre daha sadedir.
E) İkisinin de “Divan”larından başka, “Mesnevi”leri de vardır.
                                                                                            (1984 - ÖYS)

Çözüm: E seçeneğinde verilen bilgi yanlıştır çünkü
Fuzuli’nin mesnevisi var, Nedim’in ise yoktur.
                                                                                              Cevap E

Örnek 2:

Kasidelerinde kullandığı ağır dil, gazellerinde, özellikle
şarkılarında oldukça sadeleşir. Farsça ve Arapça şiirleri
de olmakla birlikte şiirlerinin çoğu Türkçedir. Kasidelerinden
çok, yeni buluşlarla süslediği şarkı ve gazelleriyle
ünlüdür. Gazellerine, “Ma’lûmdur benim sühanım
mahlâs istemez.” diye haklı olarak övünecek derecede
kişiliğinin damgasını vurmuştur.

Bu parçada tanıtılan Divan şairi aşağıdakilerden hangisidir?

A) Fuzulî
B) Bâki
C) Nedim
D) Nef’î
E) Nâbi
                                                                (1992 - ÖYS)
Çözüm: Şiirlerinde yeni buluşlar kullanan, şarkıyı Divan
şiirine kazandıran Divan şairi Nedim’dir. Diğer seçeneklerde
verilen şairler şarkı yazmamışlardır.
                                                                    Cevap C

Örnek 3:

I. Gülşehrî
II. Nefî
III. Şeyh Galip
IV. Fuzuli

Aşağıdaki yapıtlardan hangisi yukarıda verilen sanatçılardan
birine ait değildir?

A) Siham-ı Kaza
B) Mantıku’t-Tayr
C) Hayriyye
D) Hüsn ü Aşk
E) Şikâyetname
                                                                       (2011 - LYS)

Çözüm: Mantıku’t-Tayr, Gülşehri’nin; Siham-ı Kaza,
Nefî’nin; Hüsn ü Aşk Şeyh Galip’in; Şikâyetname ise
Fuzuli’nindir. Hayriye, Nabi’nindir ama soruda o verilmemiştir.
                                                                          Cevap C

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder